Největší chyba československých komunistů (a navíc podle mne)

20. dubna 2016 v 10:53 | ALKA |  Mé kritické (?) myšlení
Mám ráda historii; ráda jsem se ji učila, ráda jsem hledala další informace. Takže už za mlada jsem zkoumala; neb informace se daly najít zcela odlišné a rozhodně velmi různé.
Stejně tak jsem zkoumala za mlada svých dětí, a to nejen historii, kterou se učily ve škole…
Co se historie a československých komunistů týče, pak je zcela jasné, že v květnu 1946 vyhráli volby a podle toho konali. I Únor 1948 byl demokratický, parlamentně posvěcený (stejně jako Listopad 1989) a z mého pohledu oba dva politicko-ekonomické převraty byly regulérní. A naštěstí samy o sobě neměly žádné lidské oběti. Tedy v přímém kontextu.



(Teď se nebavím o těch, co nezákonně zdrhali přes čáru po 1948, stejně jako nezmiňuji ty všechny nezaměstnané, kteří se dokonce i upalovali po 1989 - to si najděte na netu; jedněch i druhých, těch nepřeživších, je téměř na stejno.)
Chci říct to, že největší chyba komančů byla, že zkomplikovávali až znemožňovali návštěvu tzv. západu.
Nemohu říct, že zakázali (pozoruhodné je, že když na netu najdu nějaké ty herecké či pěvecké hvězdy, tak se dočtu, že od 60. do 90. let jezdily na tzv. západ; akorát, že předtím musely např. do Polska. A obvykle jsou to "hvězdy", které už 20 let ve sdělovacích prostředcích - a nejen veřejnoprávních -pláčou, jak byly diskriminovány, hlídány, nic nesměly… to je to, čemu já říkám "sorry, vole, error", potažmo "nasrat na hrob, žádný kytky").

Ale jet na západ, když jste neměli pozvání od příbuzného - nebylo jednoduché. Mám kámošku, která v letech 1974 - 76 žádala o devizový příslib do Francie a nedostala ho. V roce 1977 zažádala opět, dostala ho - ale na to už neměla prachy. A jo - po 1990 v té Francii s cestovkou byla.
Tohle byla podle mne největší chyba komančů - páč kdyby na tzv. západ kdekoho pustili, tak tu dnes nejspíš nemáme půl miliónu nezaměstnaných; a přesto máme srovnatelnou technologii.
Páč tu technologii by tak kdekdo viděl a chtěl tady "doma" zavést:
takže bychom se technicky nebo jak dostaly dopředu (tady pozor - naše školství, zbrojařství, textilní průmysl a lékařství bylo na hodně vysoké úrovni, tam hafo "západu" na nás nemělo!!!);
stejně, jako by viděl ty slumy, nezaměstnané a žebrotu vůbec, nejspíš i kriminalitu - takovou drogovou a organizovanou třeba - a "doma" by to nechtěl.

A já si fakt myslím, že kdyby komančové nebyli tak zesraní z toho, že kdekdo se jukne na západ, tak jsme dnes a nejen sociálně-ekonomicky na tom lépe.
My sice tak úplně nesníme, ale nějak furt chrupkáme...
 

24 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Alexander1918 Alexander1918 | Web | 20. dubna 2016 v 13:14 | Reagovat

Souhlasím, toto byla asi ta největší chyba. Kdyby se nechala hranice otevřená, kdo by chtěl, tak by si šel. A myslím, že by se dost z nich ještě rádo vrátilo do toho "hrozného" socialismu, který je dnes mládeži prezentován tak, jako by tady snad na ulicích umírali lidé a na každém rohu stál tank nebo dělostřelecké dělo.

Celý problém týkající se nějakého "vystřízlivění" ze "sametu" je myslím v tom, že si lidé myslí, že lze skloubit ty tzv. výhody kapitalismu a jistoty socialismu. To prostě nejde. Směšné ovšem nakonec je, že tady ještě jakž takž dojíždí právě ten "socialistický" sociální systém a většina lidí, kteří tento systém využívají jsou velcí kritici komunistů. Až se tady ten kapitalismus rozvine do opravdu obludných rozměrů a nastane něco podobného jako v 1. republice (kdy nejstarší dítě půjde sloužit do domácnosti pana továrníka, aby ostatní mohli třeba studovat), tak to bude teprve něco... No jo, ale vždyť ty filmy z 1. republiky vypadají tak idylicky...

Co se týká těch "hvězd..." Jasně, všichni byli perzekvování a nemohli nic dělat. A co to, že tu osobu potom člověk vidí v každém druhém seriálu z doby před 25 lety? Stejně tak všichni ti muzikanti a zpěváci, kteří teďka brečí a ještě před pár lety byli právě  oni ti největší soudruzi.

2 Alka Alka | E-mail | 20. dubna 2016 v 14:09 | Reagovat

[1]:Stejně jako se mnozí vrátili po 1990, páč se na "Západě" živili něčím, co by tady v " reálném socialismu" nedělali ani omylem.
A jen málokdo z nich dokáže přiznat, že i když se tam měli finančně bezvadně, tak společensky byli furt jen "gastarbeitři"...
(Mám osobní zkušenosti s oběma skupinami.)

3 Lucie Česalová Lucie Česalová | E-mail | Web | 21. dubna 2016 v 0:04 | Reagovat

Já tohle období moc neposoudím. Byla jsem ještě prtě. Co ale dokážu porovnat, je školství a zdravotnictví dnes. Nebe a dudy. Samozřejmě ve prospěch ČR /nebo už Cechie :-D?/. Italské zdravotnictví se dá jakž takž překousnout ve velkých městech. Ta malá raději nekomentovat.

4 Alka Alka | E-mail | 21. dubna 2016 v 7:41 | Reagovat

[3]:To mi připomnělo, že prej ta "čekia" je v italštině něco přisprostlého?

5 Baruschka Baruschka | E-mail | Web | 22. dubna 2016 v 20:39 | Reagovat

Já už jsem někde psala, že jsme byli tolik let tak pevně uvázaní, že ve chvíli, kdy nám sundali řetězy jsme se na všechno vrhli bez přemýšlení, hlava nehlava.
Asi jako puberťáci, když je nechají rodiče víkend bez dozoru.
Konečně můžem.
Chyba byla, že jsme nemohli nic a chyba je, že můžem vše. Chtělo by to zlatou střední cestu...

6 Alka Alka | 23. dubna 2016 v 3:44 | Reagovat

[5]:Osobně bych to pojala až tak, že jsme si mysleli, že nemůžeme nic, zatímco teď si myslíme,
že můžeme kdeco... (Tedy někteří mnozí, že.)

7 JB JB | 6. června 2016 v 13:33 | Reagovat

No to snad ne!! Žádné oběti? Největší chyba komančů byla, že zkomplikovávali až znemožňovali návštěvu tzv. západu

Ne! Je pravda, že poprvé v roce 1948 vyhráli volby svobodně, ale na dalších 40 let žádný svobodný volby už nebyly. Největší jejich chyba byla, že mučili, zavírali do koncentračních táborů, že zabíjeli lidi, že si vymýšleli politický procesy! Komunismus byl úplně stejnej jako nacismus, obrovskej zásah do života lidí. Omezení pohybu, názorů, svobody a všeho možnýho. Jasně, každej ve straně se měl dobře, každej, kdo držel hubu, byl v pohodě. Ale to byli ti zbabělí Češi, co udávali na druhý. Byla cenzura! Lidi přicházeli o majetky. Totalita! Takže žádný zlatý časy! Komunisti měli být zakázaní jako politická strana, je to zločinecká organizace a je mi smutno z toho, že je dnes třetí nejsilnější strana. Tohle je manipulace s historií. Mrzí mě, že takových názorů čím dál víc přibývá...

8 inspiracenauteku inspiracenauteku | Web | 6. června 2016 v 13:55 | Reagovat

[7]: Lépe bych to neřekla.

9 Pražský poděs Pražský poděs | E-mail | Web | 6. června 2016 v 14:06 | Reagovat

Žádné oběti? Opravdu? Opravdu?

...Semelová? Seš to ty?

10 Weiler Weiler | Web | 6. června 2016 v 14:20 | Reagovat

Já si naštěstí přečetl záhlaví a vím, co je to fejeton. Smutný je, že lidi jako tady velký komunista Alexander to budou brát vážně a ještě se kurva zase zastávat minulýho režimu. Jako kdyby filmy socialistickýho realismu idylicky nevypadaly.

11 veri-art veri-art | Web | 6. června 2016 v 14:29 | Reagovat

[7]: Naprosto souhlasím!
Jediné, co mi vždy prarodiče řekli o komunismu bylo to, že všichni měli práci a že se vlastně všichni měli dobře, hlavně ti, co nedělali bordel. No...moje babička už asi zapomněla, jak v r. 1968 házela na rusácký zmetky v tancích dlažební kostky.
Ano, jak píšeš, kdo držel hubu a krok a měl fajn souseda (který vás neudal), se měl možná tak nějak dobře, ale co ti ostatní? Co neměli to štěstí a někdo je jen tak udal za něco, co ani neudělali? Nebo ti, co se jim politická situace nelíbila? Kdyby lidé nebyli tak sobečtí, viděli by i to špatné, co se za komunistů dělo slušným lidem.

12 Paralela Paralela | E-mail | Web | 6. června 2016 v 14:29 | Reagovat

Aha!
že já radši nepracuju. Už jsem si dneska četla komentáře pod články, tohle je taky podobný. Svoboda názoru je jedna věc, překrucování historie zas druhá. Hm, smutek tohle...

13 Miloš Miloš | Web | 6. června 2016 v 14:49 | Reagovat

Na komunismu bylo špatného víc než jen nemožnost cestovat na západ od našich hranic.
Např.:
1. Ústavně zakotvená vedoucí úloha KSČ, kádrování a zvýhodňování straníků a jejich dětí.
2. Fakticky nebyly volby, vše nahradila jednotná kandidátka Národní fronty.
3. Nebyla konkurence, protože vše bylo podle plánu, co kdo bude vyrábět, to vedlo k technologickému zaostávání.
...

Na druhé straně Sametová revoluce a převzetí moci naivními pravdoláskaři přineslo další škody, protože se k veslu dostali tuneláři, kteří legálně (bez zákonných mantinelů) rozkradli půl republiky. Něco zprivatizovali, rozprodali a pak řekli, že podnikatelský záměr se nepovedl, firmu zrušili, ale peníze a majetek, který stačili vyvést do zahraničí, si tam můžou vesele užívat.

Výsledkem je, že dnes jsme silně zadluženi, za komunismu dluhy nebyly, ale zase byla velká vnitřní zadluženost způsobená technickým zaostáním a nekonkurenceschopností v mezinárodním měřítku. Jenže o moc lepší to není ani dnes, protože se z nás povětšinou stala montovna nadnárodních koncernů, které klidně "zítra" přesunou výrobu do "levnějších krajů" a zde zůstanou dluhy a nezaměstnanost.

14 Jenda Jenda | E-mail | Web | 6. června 2016 v 15:33 | Reagovat

Vždy vzpomínáme v mládí na to dobré a to zlé se postupně rozplyne. Proto lidé pokud vzpomínají, tak většinou na to dobré. Každá doba má to své a dnešní děti budou jednou říkat, jak se měli dobře v této době a jak ta nová stojí za prd. Berme si to dobré co je teď a minulost nechme u ledu, stejně nikomu nikdy nepomohlo se v ní hrabat. Je to stejně jako se těšit na to co bude, také nám v tom případě uniká současnost a přicházíme o mnoho co bychom si mohli užívat právě teď. Každá doba má své pro a proti, užívejme si tu svou.

15 L. L. | Web | 6. června 2016 v 16:06 | Reagovat

Když to vezmu popořadě, únor 48 se bez obětí neobešel, lidé, kteří stáli komunistům v cestě byli odstraněni hned ("sebevražda" Jana Masaryka), nebo pak v politických procesech v 50. letech (Horáková, Píka), nebo posláni do uranových dolů a podobně. I když byli komunisté u nás asi nejvíce civilizovaní z celého východního bloku, třeba takoví Rudí Khmerové dokázali během pár let redukovat populaci Kambodže až o 20%, i tak to byla odporná diktatura.

To, že někteří hudebníci, co dřív byli servilní řežimu ze sebe dnes dělají málem disidenty je pravda, ale umělci, teda aspoň ti, co to mysleli vážně a odmítali hrát to, co chtěla strana to měli opravdu těžký, spousta kapel byla zakázaná, hudebníky tahali na výslechy, spoustu z nich zavřeli.

Technologie by asi těžko šla jen tak zavést, ono by to šlo buď kupovat od zahraničních firem, nebo to okopírovat, což by bylo porušení jejich patentu, což by mělo za následek hospodářské sankce, když náš průmysl nebyl schopen konkurovat tomu západnímu.

A připadá vám západ jeko žebrota a slumy? Z porovnání životní úrovně třeba západního a východního Německa to vypadá spíš naopak.

16 R R | Web | 6. června 2016 v 16:28 | Reagovat

no, tohle může napsat fakt jen ten, co komunisty nezažil. já je zažil, byla to doba plná lží a nenávisti. byl by dlouhý seznam toho, co napáchali, co zničili, kolik lidí popravili, ubili, znemožnili...doporučuji přečíst minimálně Černou knihu komunismu.
mám pocit, že si fakt ta Semelová

17 R R | Web | 6. června 2016 v 16:30 | Reagovat

a jen na okraj, nechápu vymezování se proti tzv. pravdoláskařům (což je bohužel nakonec pejorativní označení pro lidi s odlišným názorem). takže mám fandit lžinenávistníkům?

18 R R | Web | 6. června 2016 v 16:37 | Reagovat

[13]: komunisti padli, páč ekonomika byla v troskách. tam to dovedli. zničené vesnice, vybydlené pohraničí, zdevastované památky, zničená města - kupříkladu u nás vybourali celé historické jádro a narvali místo něj paneláky (a to bylo naše město založené ve 2.pol 13.stol, ještě že nechali hrad, ale kostel se pokusili, naštěstí neúspěšně, zbourat) kam se člověk podíval, všude šeď, špína a prázdně obchody. fakt super. no a práskači a donašeči na každém kroku. stačil vtip, a už jste nešli studovat, rodiče vyhodili z práce...jo...přál bych to zažít všem, co za to horují. a jak by je pěkně ve škole utřeli, když by chtěli říct svůj názor.

19 I am Jane I am Jane | Web | 6. června 2016 v 17:53 | Reagovat

Naštěstí si tohle už nepamatuju...

20 Akim Akim | E-mail | Web | 6. června 2016 v 18:06 | Reagovat

Zvláštně, spíš divně napsané. To je jako, kdybych napsal, že vrah, který zabil nevinného člověka cestou domů převrátil popelnici a že právě toto povalení popelnice, byla ta největší chyba, jakou udělal. Ale, každý to holt vidí jinak. ;-)

21 ČAPILO ČAPILO | Web | 6. června 2016 v 18:09 | Reagovat

Škoda, že není komunismus... Všechno by bylo tak jednoduché. Stačilo by, abych se vysral veřejně na Stalinův pomník a STB by mě rovnou popravilo. Jak rád bych zemřel... ale bohužel nemám odvahu spáchat sebevraždu :(

22 T. T. | 6. června 2016 v 18:37 | Reagovat

Nejlepší na tomto článku jsou komentáře pod ním :D. A žádné otevřené mu nepomůžou :D

23 T. T. | 6. června 2016 v 18:39 | Reagovat

*Nejlepší na tomto článku jsou komentáře pod ním :D. A žádné otevřené hranice mu nepomůžou :D

[22]: Kvůli komunistům a opožděné technologii dodnes neumím psát na počítači. Peas & Luff

24 Jeremiáš Jeremiáš | 6. června 2016 v 19:27 | Reagovat

Že se nesmí za hranice, bych ještě dokázal zkousnout.

Že se nesmí přemýšlet mimo oficiální diskurz, to tedy opravdu ne.

40 let by mělo stačit každému, aby se poučil. Pokud to některým nestačilo, je to jenom smutné.

25 retrofeeling retrofeeling | Web | 6. června 2016 v 19:59 | Reagovat

Pryč s komunismem... nadobro. Je to utopie a utopií zůstane. Nechápu, jak ještě někdo může tvrdit, že by bylo lépe. Copak ti mrtví a umučení tou sprostou ideologií jsou málo?! Copak nebylo dost zmařených lidských životů? Všude lži, nedostatek, zastrašování... a dalo by se pokračovat.

26 Mia Mia | E-mail | 6. června 2016 v 20:46 | Reagovat

Komunismus že neměl oběti?!!! Tak spěte dál dámo!

27 Alexander1918 Alexander1918 | Web | 6. června 2016 v 21:42 | Reagovat

[10]: Snad sis už dneska svoji dávku žluče vyventiloval a užiješ si pěkný večer bez nenávisti, ty demokrate. :-D

Zastávání se nějakých dogmat a poukazování na zjevné skutečnosti je opravdu něco zcela jiného. To se ale mnohým nehodí do krámu. Nu což. Komu není shůry dáno, v apatyce nekoupí... :-D

28 Čerf Čerf | E-mail | Web | 6. června 2016 v 23:28 | Reagovat

Trochu mi to připomíná naivní údiv některých západních chytráků, kteří se divili, proč tedy někdo nedal ten "komunismus" k soudu, když se mu tady děla nějaká křivda :-)! Pamatuji si na tu dobu velmi dobře, protože jsem tehdy byl mladý. A říkám otevřeně, že kdyby mi někdo nabídnul to uspořádání vrátit společně s mým mládím, srazil bych takového dealera s iluzemi ze schodů.

Je absolutní nesmysl domnívat se, že společnost, která je postavena na principu třídního boje a "vedoucí síle komunistické strany" může fungovat při otevřených hranicích a svobodné výměně informací. Jakmile někde na chvíli povolily šrouby, kdo byl jen trochu svobodomyslný a nebyl zde příliš soukromě vázaný (a často i ten), utíkal odtud, co mu nohy stačily. Dodnes je ten odliv spousty chytrých a šikovných lidí znát a mnozí z těch, kteří zůstali, trpce litovali, jak po první emigrační vlně na konci 40.let, tak po druhé emigrační vlně kolem roku 1968. Takže, když dovolíte, při vší úctě k odlišnému názoru nemohu hodnotit tento článek jinak, než jako naivní žvást, který nemá žádnou oporu ve skutečnosti, ale jen v iluzi a ve zbožném přání.

29 alka-fejetony alka-fejetony | E-mail | 7. června 2016 v 9:32 | Reagovat

[7]: Tady nešlo o 50. léta.

30 alka-fejetony alka-fejetony | E-mail | 7. června 2016 v 9:42 | Reagovat

[28]: Dnes je taky odliv mozků, pro změnu z ekonomických důvodů.
Mně prostě vadí, že tu vlastní historii hraníme ode zdi ke zdi. Nejdřív bylo všechno na rudo, teď je všechno na modro.

31 Lokusta Lokusta | Web | 7. června 2016 v 10:13 | Reagovat

Naozaj neviem, ako to mám vnímať. Či ide o iróniu alebo vážne myslený článok. Keďže z toho prvého žiadne náznaky nevidím, beriem to ako prejav názoru s vážnym úmyslom.
Z toho dôvodu to napíšem veľmi jednoducho: Od roku 1948 až do roku 1989 sme tu mali totalitu.

32 Weiler Weiler | Web | 7. června 2016 v 11:19 | Reagovat

[27]: Počkej, počkej, a co z těch dvou věcí že děláš ty? Když říkáš, že souhlasíš, že to byla asi ta největší chyba? Zastáváš se dogmat, nebo poukazuješ na zjevné? Neschovávej se za moudrý pořekadla a svěží nadhled, ňoumo, a řekni mi popravdě, jestli jsi vážně schopnej zastávat se minulýho režimu?
Vol si, koho chceš, věř si, čemu chceš, ale jestli jsi jeden z těch, kdo seriózně na době českýho socialismu váží to dobrý proti tomu špatnýmu, pak potěš koště...

33 alka alka | 7. června 2016 v 11:20 | Reagovat

[9]:,[16]: Patrně si oba s tou Semelovou tykáte, ale protože nevím, kdo to je, tak bych prosila vykat.

[31]: Ale ano - a každé desetiletí bylo jiné a jinak totáčem poznamenané. Ale nemůžete v jedné větě nadávat, že na byt se v 60. letech čekalo třeba i deset let a současně dehonestovat paneláky.
Dneska si můžete koupit byt hned, třicet let ho splácet. Nebo se rozhodnout jít pod most.
Prostě mám dojem, že to bereme ode zdi ke zdi.
Viz i
http://alka-fejetony.blog.cz/1605/vim-ze-nedoziju-pravdy-ale-co-aspon-trochy-objektivity

34 Čerf Čerf | E-mail | Web | 7. června 2016 v 15:21 | Reagovat

[30]: To je trochu jiné téma na jinou debatu, já se pokoušel reagovat věcně na tvrzení o otevření hranic, protože si dovedu živě představit, co by se stalo, kdyby např. v roce 1950 nebo třeba 1978 někdo z pohlavárů vystoupil a řekl: Tak jo, kdo chce, může klidně ven (i dovnitř). Jak říkali v jednom představení Werich s Horníčkem: To by bylo bytů volnejch! :-)

35 Pražský poděs Pražský poděs | E-mail | Web | 8. června 2016 v 1:15 | Reagovat

[33]: Málem to tak bylo, náhodou! Do očí mě a mým kamarádům v roce 13 u volebního stánku na Andělu nepřímo potvrdila, že jsou schopni postavit pět a půl paneláku za den!

36 Alka Alka | E-mail | 12. června 2016 v 0:08 | Reagovat

[7]:Víte, 50. léta nebyla chyba - to byla stalinistická státem tolerovaná nezákonnost. V Americe to byl McCartismus (hon na kom.čarodějnice) - ale systémově to bylo jinde.
Každej ve straně se měl dobře? Právě naopak - první na řadě byli komunisti. Páč měli být příkladem a ejhle, nebyli.
A manipulace s historií? To je to, co mě dnes vadí. Sdělovací prostředky ukazují, jak tu ten, tu onen za komančů trpěl. To nezpochybňuji. Ale kde je srovnání s tím, jak tu ten, tu onen trpí dnes?
Ano, každý z odhadovaných 50 000 bezdomovců si může říct, co libo. (Kdo se ho na to ptá, kdo ho poslouchá?!!!)
Každý z půl miliónu nezaměstnaných si taky může říct, co chce...
Pořád to není dialog - pořád jen monolog dvou stran, který nevede k ničemu. To jsem tím chtěla říct - a inu ano, právě z té strany, která se historicky zkresluje, pro změnu zprava.

[13]: Vaše za 1. a za 2. je obecné, nemá smysl reagovat.  A to za 3.- naprosto máte pravdu - a právě v tom by ta svoboda cestování také vedla ke změnám.

[15]: Nejde o to, jak se má horních 10 tisíc. jde o to, že nepovolením výjezdů na Západ si tady kdekdo myslel, jak je báječný - páč neviděli taky ty slumy, žebrotu a nezaměstnanost. Dneska to máme doma. Neříkejte, že to v listopadu 1989 někdo chtěl...

[18]: Ale ano - sem tam někdy a něco takhle bylo. Vy to ovšem neuvěřitelně paušalizujete, jako by tak žilo všech 15 mil. obyvatel ČSSR. Dnes byste tedy měl stejně tak uznat, že je všude bordel a špína a baráky s tegama, skvoteři, zchátralé památky, feťáci, policajti spolčení s mafiány...

[24]: Stejně tak je smutné, že ani posledních 25 let nestačilo, aby si jeden přiznal, že s historií se manipuluje stejně, jako před čtvrtstoletím.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama