Sleduji americké prezidentské volby

2. března 2016 v 12:56 | ALKA |  Společnost a já
Zatím jen tak lehce, čili na českém zpravodajství, u něhož nikdy nevíte, co si zrovna vybralo k publikování.

Sleduji je proto, že si nemyslím, že by Amíci byli bůhvíjak demokratičtí. Přesněji po výsledku jejich posledních prezidentských voleb jsem si řekla: zvolí raději "černocha", protože je chlap, než ženskou, přestože je "bílá".

Zrušení otroctví v Americe vůbec neznamená, že by tzv. místní byli z Afroameričanů nějak zvlášť nadšení. Nesmí se jim říkat negři, ani černoch není správné označení, nicméně…diskriminují je víceméně furt. My tady oficiálně cikánům taky máme říkat Romové, ale chováme se k cikánům podstatně lépe, než Amíci k afroamíkům. A teď nemám na mysli 60. léta v Chicagu; stačí poslední dva tři ročky = zastřelení mladistvých Afroameričanů bílými policisty… vlastně bez důvodu. V různých městech, různých států. (Je to zjednodušené, ale podstatu to dokumentuje.)


Já Amíky nemusím. Ne proto, že jsem chodila do škol v letech, kdy Američané byli "agresivní imperialisté", nýbrž proto, že ve druhé polovině 90. let jsem dělala ve firmě, kterou Amíci vlastnili. No, spíš vytunelovávali. Nejprve lehce, leč systematicky, a než ji prodali, přitvrdili.

Příklad: platili jsme jim měsíčně meloun (z ceny, kterou za teplo platilo obyvatelstvo v lokalitách, které firma vytápěla) za finanční poradenství. To ovšem vypadalo tak, že náš finanční ředitel jejich finančního ředitele seznamoval s českými platnými zákony, co se financí týče.
Jistěže jsme platili jejich ubytování - pronajaté apartmá v pražském hotelu Intercontinental za 30 litrů měsíčně, přestože zhusta trávili noci v bordelech. To se zaúčtovávalo jako náklady na repre, neb nevěstince mají schopné vedení, které vědělo, jak fakturu vystavit.

Ke mně se vždycky chovali slušně - jako k malému černouškovi, který jim smí čistit boty. Což já jsem až tak nežrala; no nebudu rozebírat, ale zkrátka vlezprdelkování Americe, které tu po roce 1990 nastalo, šlo a jde zcela mimo mne.

Přesto - možná právě proto - sleduji letošní prezidentské volby. Kam ti Amíci dospěli. Radši zvolí Donalda, než Hillary? Já rozdíl mezi nimi - rozhodně v zahraniční politice - vidím významný. A dala bych přednost paní Clintonové.

V domácí politice má ovšem americký prezident značnou úlohu, resp. moc, a i když já bych i tady preferovala pí Clintonovou, tak chápu, že Američany osloví Trump. Není vstřícný, není empatický, solidarita mu nic neříká… na druhou stranu dokázal, že je velice schopný byznysmem.

(A páč já pamatuji leccos, tak jeho první žena Ivanka byla Češka, lyžařka, co přes Jugošku někdy na přelomu 60./70. let zdrhla a Donalda si posléze vzala. Jo - pak se rozvedli.)

Schopný byznysmem v politice je k nezaplacení (resp. platí si kdeco ze svého) a obvykle nemá potřebu z titulu své funkce okrádat, ani stát. V případě Amíků nemusí být zavázaný nikomu, kdo zaplatí jeho kampaň, páč si ji zaplatí sám. Také se orientuje v mezilidských obchodních vztazích, takže ho víceméně neoblbnete.

Což je fajn, ale není to všechno. Jednak je potřeba ještě té empatie pro "chudinu", druhak je potřeba si uvědomit, že v politice máte partnery, ne podřízené; treťjak se musíte vzorově chovat. Nejen proto, že jste veřejně známý, ale proto, že jste z veřejných (daňových) prostředků placený a za veřejnost (vlastní národ, ba lid) zodpovědný.

To je něco, co byznys nenaučí. Pro politiku je třeba toho mít víc. A proto jsem zvědavá na americké voliče: dají přednost bohatému chlapovi s levnými hláškami, nebo ženské, která se v politice osvědčila? Jak je to tedy s tou demokracií, do níž rovnoprávnost jednoznačně patří?

Budou tohle - při té rádoby americké demokracii ještě stále - pro Hillary zamknuté dveře?
 

6 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Baruschka Baruschka | E-mail | Web | 2. března 2016 v 14:16 | Reagovat

Vlastně jsem taky zvědavá. Ne že bych to až tak moc sledovala, ale prezidentka by byla příjemná změna :-)

2 Alka Alka | 2. března 2016 v 14:20 | Reagovat

[1]: Také to sleduji (zatím) jen lehce; nijak moc mě to nebere...Máte svých starostí dost, že jo...

3 Alka Alka | 2. března 2016 v 14:21 | Reagovat

[2]:...Máme...máme svých starostí a problémů a vůbec. (Obě. :-).)

4 Alexander1918 Alexander1918 | Web | 2. března 2016 v 14:49 | Reagovat

Po včerejším "volebním superúterý" je už vcelku téměř jisté (i když v politice není jisté skoro nic), že tedy proti sobě ve volbě prezidenta Clintonová a Trump půjdou.

Upřímně se musím přiznat, že bych nikdy nevěřil tomu, že tohle napíšu, ale já považuju "za menší zlo" rozhodně D. Trumpa. Nedělám si žádné iluze, že z hlediska nějakých sociálních poměrů se v Americe něco změní, ať už bude vládnout Trump nebo Clintonová, to rozhodně ne.

Hledisko zahraniční politiky je už ovšem zajímavější.
Trump se dlouhodobě vyjadřuje tak, že chce jednat s Ruskem, ale i s dalšími významnými státy, jako s rovnocenným partnerem. Clintonová se o Rusku, potažmo Putinovi vyjadřuje téměř vždy arogantně a s posměchem. Tedy se dá čekat, že by v případě prezidentského mandátu ještě více přitvrdila. Ona ta 3. světová válka není jen neuskutečnitelný strašák, já se obávám, že tahle paní, pokud by se dostala do čela, by mohla v rámci nějakého toho "zbrojení" udělat taky dost velký průšvih.

Pro úplnost dodám, že H. Clintonová podporovala americkou invazi do Iráku v roce 2003 a především její zásluhou americká vojska vtrhla v roce 2011 do Libye. Po těchto informacích její slova z letošní kampaně o tom, že "USA potřebují víc lásky a tolerance" vyznívají poněkud do ztracena.

5 Baruschka Baruschka | E-mail | Web | 2. března 2016 v 14:57 | Reagovat

[3]: Ono nás bude víc, co má svých starostí dost :-) Ale vůbec není na škodu se od nich na chvíli odpoutat :-)

6 Alka Alka | E-mail | 2. března 2016 v 14:57 | Reagovat

[4]:Máte pravdu v tom, jak se Hillary vyjadřovala, coby ministryně zahraničí ( a zdaleka nebyla takový jestřáb jako Condoleeza), ale myslím, že coby prezidentová byla pragmatičtější.
Což je něco, z čeho Trumpa nepodezírám. Myslím si, že by pro domácí politiku udělal kdeco - a nemuselo by to být úplně dobře.

7 Alexander1918 Alexander1918 | Web | 2. března 2016 v 15:11 | Reagovat

[6]: Já si naopak myslím, jak jsem již psal výše, že by Clintonová ještě více přitvrdila, ale to už tady jenom spekulujeme a věštíme z křišťálové koule.

Koneckonců kdyby Amerika přestala vyvážet tu jejich slavnou zámořskou demokracii (kterou jste mimochodem v začátku článku velmi dobře popsala) do celého světa, hráli si jen na svém písečku, tož bychom tu my nemuseli řešit, kdo bude pro Evropu menším nebezpečím pro klid a mír... :)

8 Alka Alka | 2. března 2016 v 15:24 | Reagovat

[7]:Nejen uvidíme, kdo vyhraje volby, uvidíme i jak to bude. Máte pravdu - nebudeme věštit z křišťálové koule. (I kdybych ji měl, tak bych tomu nevěřila. :-D.)

9 Kitty Kitty | E-mail | Web | 14. září 2016 v 21:05 | Reagovat

Dnes aktuálně se řeší, že Hillary se neudělalo dobře někde, kde to někdo nafilmoval. Našel se zástupný důvod, proč nemůže být prezidentkou. Politika ;-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama